Bila ditengok2.....................
memang ler reban A shape di Ayam Kg Opah menyerupai Reban CITYPULL.........
mmg tidak dinafikan2......
heheheh.
kalau nak tau actually bentuk tu merupakan master peace dari Citypull........cume hambe di Ayam Kg. Opah tercepat jer lounch reban tu berbanding Citypull.
Ucapan time kasih dari Ayam Kg Opah.............
cume............
ada beberapa mody yang dilakukan mengikut kesesuaian hambe ni..............
Mody yang dilakukan terutamanya dari segi saiz.........
Kami di Ayam Kg. Opah membina mengikut kesesuaian yang paling ngam mengikut pemikiran hambe...........
Di Ayam Kg. Opah kami membina demi kesesuaian BUDGED dan PENGURUSAN REBAN...
Berikut keterangannya.........
Rangka reban kami gunakan kayu yang bersaiz 2' x 2' .......... kayu 2nd jer....
saiz kayu tu rengan ckit kerjanya sbb reban kami panjangnya 8 kaki dan ketinggian 6 kaki..
Lagi pun hargenyer murah ler ckit... buged ciputttt.
knape ek besar sgt.........heheh dah macam saiz rumah seley kat tepi pantai jer..
Saiz yang besar tu tujuannya ialah bio mudah nak diselenggara.
nak tangkap ayam pn sonang..
manala tau ada kawan2 yang berminat dengan induk kami........
kami kat Ayam kg. Opah tak kire... heheheh
asal harge sesuai kami akan jual induk & bapak ayam kami.
asal ayam jadi duit hahahahah
jadi barang sesiapa yang berminat.......
jemput2 ler
seperkara lagi ialah supaya senang ler nak kuar masuk reban untuk tujuan pembersihan...
nak sapu tahi n balance2 makanan yang x abis.
maklum ler kami ada bagi gak batang pisang sebagai makanan tambahan.
reban yang bersih penting woo..........
kureng ler kematian.....ayam pn selesa untuk telo banyak2
heheheh...bagi tokey kaye ckit. hahahahah
seterusnya...........
atap yang digunakan ialah atap ardek............ 2nd gak.
tujuannya............ atap ardek lebih sejuk dan tahan walaupun beratnya........aduyai!
mengikut pemerhatian hambe ler..............
oleh kerana reban2 kami tu kat tengah panas ( nak bagi taik ayam kering & kawasan tak beratap cepat kering time ujan )
penggunaan atap ardek memberi kelebihan dari segi mengurangkan kepanasan dalam reban yang beratap.....
kalau gune zink...........
mmg le rengan kerjanya tapi kepanasannya pehhhhhhhhhhhh..
silap2 telo boleh kering wo..
dari segi ketahanannya polak zink kalau kene tahi ayam cepat jer berkarat...
kalau ardek........ gasak ler ayam tu nak berak2 banyak atas atap tu...
tak karat pon. sok2 kalau ujan bersih balek atap tu.
tak caye..........try ler.
heheheh.
kalau nak tengok real2 reban kami.............. jempot2 ler.
tapi info le dlu...
takot sy xda polak.
nayeeee.
ishhhhhhhh dah panjang sgt nih!
esok2 kalau ada rejeki saya akan lukiskan pelan reban Ayam Kg. Opah.
sekian......
Isnin, 19 Julai 2010
Anak Ayam Kg. Ori...Anak Ayam Belanda...
Dah ada stok anak ayam kg ori.........dalam 100 ekor..
umur dalam lingkungan 2 minggu dan kebawah..
.......Juge balance anak ayam belanda dalam usia lingkungan 2 minggu kebawahhh
cepat2 sape cepat dia dapat.............
lagi lambat harge melompat
heheheheh
sekian........
umur dalam lingkungan 2 minggu dan kebawah..
.......Juge balance anak ayam belanda dalam usia lingkungan 2 minggu kebawahhh
cepat2 sape cepat dia dapat.............
lagi lambat harge melompat
heheheheh
sekian........
Ahad, 11 Julai 2010
Stok Anak Ayam Belanda..........
Stok anak ayam belanda datang lagi..................
insyaalah dalam minggu depan sampai ler............
jadi barang sesiapa yang berminat bagi2 ler sms ke info ker.
Bimbang sok tak dapat lak.
Sekian Terima Kasih
insyaalah dalam minggu depan sampai ler............
jadi barang sesiapa yang berminat bagi2 ler sms ke info ker.
Bimbang sok tak dapat lak.
Sekian Terima Kasih
Rabu, 7 Julai 2010
Hujan Datang Lagi...........
Wah2 musim ujan datang lagi.....................
jd kene sedia ckit.........
reban kene slalu bersihkan.
lebih2 lagi kalau ayam yang makan lebihan nasik kedai....................
lebihan makanan kalau tidak dibersihkan akan mengakibatkan banyakkkkkkkkk masalah...
masalah biasa2 bau ler................
masalah kedua bila musim ujan banyak penyakit yang tak dijangka datang....
cadangan gua.................
sesapa yang bela ayam dalam jumlah banyak............
rajin2 ler sembur EM1
EM1 sememangnya mustajam bagi mengurangkan bau dan mengurangkan banyak penyakit yang berkaitan virus..............
terutamanya.......colera.
bagi gua ler.........ubat mustajam kalau ayam tetiba monyokkkkkk jer.
badannya polak kuruss je.........
gune ler ubat tiga serangkai..........
insyaalah mustajab........heheheh
sekian
jd kene sedia ckit.........
reban kene slalu bersihkan.
lebih2 lagi kalau ayam yang makan lebihan nasik kedai....................
lebihan makanan kalau tidak dibersihkan akan mengakibatkan banyakkkkkkkkk masalah...
masalah biasa2 bau ler................
masalah kedua bila musim ujan banyak penyakit yang tak dijangka datang....
cadangan gua.................
sesapa yang bela ayam dalam jumlah banyak............
rajin2 ler sembur EM1
EM1 sememangnya mustajam bagi mengurangkan bau dan mengurangkan banyak penyakit yang berkaitan virus..............
terutamanya.......colera.
bagi gua ler.........ubat mustajam kalau ayam tetiba monyokkkkkk jer.
badannya polak kuruss je.........
gune ler ubat tiga serangkai..........
insyaalah mustajab........heheheh
sekian
Ahad, 4 Julai 2010
Hari2 penuh peristiwa....
Sabtu...............
Adussssssss stok anak belanda tak cukup.......
segan juge tak dapat memenuhi permintaan anak ayam belanda rakan2 penternak.
Padahal dh janji tuu............
adusssssssssssssssssss!
mohon banyak2 mintak ampun dh maaf ye kawan2..........
next batch insyaallah saya cube tunaikan permintaan tu.
Sabtu.............
Terima kasih kepada En. Mustafa dari Batu Pahat kerana berurusan dengan kami.
harap2 anak2 belanda yang dibeli dapat dibesarkan dengan jayanya.
kalau beminat untuk mencukupkan lagi jumlah anak belanda...
next bantch kami ada stok lg.
jauh perjalanan untuk mengambil
Rupe2nyer............
sedap mabeles rasa daging belanda ekkk...............
patut ler omputih makan daging belanda tu time2 hari kebesaran diorg tu sejak dolu2 lagi...
ber yeye diorg nak carik daging belanda tu.
kira kalau org melayu time raye ber yeye cari ketupat.........
bagi kawan2 yang nak rase
try2 le beli n masak
pehhhhhhhhhhh mabeles.
sekian.
Adussssssss stok anak belanda tak cukup.......
segan juge tak dapat memenuhi permintaan anak ayam belanda rakan2 penternak.
Padahal dh janji tuu............
adusssssssssssssssssss!
mohon banyak2 mintak ampun dh maaf ye kawan2..........
next batch insyaallah saya cube tunaikan permintaan tu.
Sabtu.............
Terima kasih kepada En. Mustafa dari Batu Pahat kerana berurusan dengan kami.
harap2 anak2 belanda yang dibeli dapat dibesarkan dengan jayanya.
kalau beminat untuk mencukupkan lagi jumlah anak belanda...
next bantch kami ada stok lg.
jauh perjalanan untuk mengambil
Rupe2nyer............
sedap mabeles rasa daging belanda ekkk...............
patut ler omputih makan daging belanda tu time2 hari kebesaran diorg tu sejak dolu2 lagi...
ber yeye diorg nak carik daging belanda tu.
kira kalau org melayu time raye ber yeye cari ketupat.........
bagi kawan2 yang nak rase
try2 le beli n masak
pehhhhhhhhhhh mabeles.
sekian.
Khamis, 1 Julai 2010
STOK ANAK AYAM BELANDA...
stok anak ayam belanda utk batch bulan ni dah abis.................
rakan penternak dari rembau seorang guru telah sapu abiss............
beliau telah beli 50 ekor anak ayam belanda yang berbaki.
sekalung ucapan terima kasih kerana sudi berurus niaga dengan kami...
bagi rakan2 yang masih tercarik2 dan berminat utk membeli anak ayam belanda....
next batch insyaallah ada..............
sekian terima kasih
rakan penternak dari rembau seorang guru telah sapu abiss............
beliau telah beli 50 ekor anak ayam belanda yang berbaki.
sekalung ucapan terima kasih kerana sudi berurus niaga dengan kami...
bagi rakan2 yang masih tercarik2 dan berminat utk membeli anak ayam belanda....
next batch insyaallah ada..............
sekian terima kasih
Isnin, 28 Jun 2010
STOK ANAK AYAM BELANDA...
sTok anak ayam belanda akan sampai minggu hadapan..................
anak belanda berumur bawah 2 minggu..............
JUMLAH stok 80 ekor jee.
harga seko jika amik minggu depan gak still rm12..
kalau bertukar minggu....heheheh tambah le cikit lagi harganyaaaaa
setakat nih dah di booking 40 ekor oleh rakan peternak....
tinggal 40 ekor lagi.
heheheh sape cepat dia dapat.
mari2.................
sekian
anak belanda berumur bawah 2 minggu..............
JUMLAH stok 80 ekor jee.
harga seko jika amik minggu depan gak still rm12..
kalau bertukar minggu....heheheh tambah le cikit lagi harganyaaaaa
setakat nih dah di booking 40 ekor oleh rakan peternak....
tinggal 40 ekor lagi.
heheheh sape cepat dia dapat.
mari2.................
sekian
Sabtu, 5 Jun 2010
AYAM BELANDA untuk dijual........
Khamis, 3 Jun 2010
AYAM BELANDA.......
MARI13x...........
stok ayam belanda dewasa...........
byk tuuuuuuuuuuuuuu
sesuai untuk disembeleh
.............mari3x
sekilo rm25 jerrrrrrrrrr
stok banyak tuuuuuuuuuu
stok ayam belanda dewasa...........
byk tuuuuuuuuuuuuuu
sesuai untuk disembeleh
.............mari3x
sekilo rm25 jerrrrrrrrrr
stok banyak tuuuuuuuuuu
Jumaat, 28 Mei 2010
oi katak.........naper panggil hujan????
dua tiga arini..........
hujan turun kat area banting.....
alhamdulillah sejukkkkkkkk ckit.
bersyukur semua penghuni bumi yang menunggu2 sumber air ni.........
tp dalam keadaan mcm ni...........
dipihak gua lerrrrr
cuak semacammmmmmmmm je
tambah2 lagi dalam keadaan reban yang tak sempat nak kemas.
tak sempat sapu...
tak sempat nak cuci bekas makan dan air............
bahaye wooo
penyakit mudah menyerang...
tp setakat nih.........
kondisi penghuni reban opah
ok2 saja...............
alhamd....
makluman...
stok ayam dare & induk tengah bnyak ni...
berkebetulan le polak....
org kampung bukan main lagi menghantar ayam2 ke Reban Opah untuk menjual...
tp....
Reban Opah trime jeeeeeeeee
rejeki tu...
so barang sesiapa yang berhajat & berminat nak meminang
jempot2 lerrr
sekian..
hujan turun kat area banting.....
alhamdulillah sejukkkkkkkk ckit.
bersyukur semua penghuni bumi yang menunggu2 sumber air ni.........
tp dalam keadaan mcm ni...........
dipihak gua lerrrrr
cuak semacammmmmmmmm je
tambah2 lagi dalam keadaan reban yang tak sempat nak kemas.
tak sempat sapu...
tak sempat nak cuci bekas makan dan air............
bahaye wooo
penyakit mudah menyerang...
tp setakat nih.........
kondisi penghuni reban opah
ok2 saja...............
alhamd....
makluman...
stok ayam dare & induk tengah bnyak ni...
berkebetulan le polak....
org kampung bukan main lagi menghantar ayam2 ke Reban Opah untuk menjual...
tp....
Reban Opah trime jeeeeeeeee
rejeki tu...
so barang sesiapa yang berhajat & berminat nak meminang
jempot2 lerrr
sekian..
Jumaat, 14 Mei 2010
ANAK AYAM ori
UNTUK MAKLUMAN..........
utk batch ni anak ayamnya dah ditempah rakan penternak dari negeri sembilan...............
jadi setakat nih........
stok kami setakat ni dah abis.........
batch akan datang insya ada lagiiiiiiiiiiiiii
jemput2 le
sekian
utk batch ni anak ayamnya dah ditempah rakan penternak dari negeri sembilan...............
jadi setakat nih........
stok kami setakat ni dah abis.........
batch akan datang insya ada lagiiiiiiiiiiiiii
jemput2 le
sekian
Sabtu, 8 Mei 2010
CATATAN TERBARU
Pintu depan Reban Opah....Dah Clear dah. Kemas ckit Letih gak bila time keje banyak ni............
telur dalam incubator.............. tuuuuuuu yg itam tu bru netas tu
still dalam wad lahir. Nak bagi kuat dlu....
lepas 2 ari baru masuk BROODER...........
bagi pose makan dulu............ bagi air sojukk

Dalam letih2 perlu gak uruskan Reban Opah..........
Tapi sebenarnya pengurusan reban kekadang ni dh jadi mcm terapi minda la polak......
syok pulak bila tengok ayam berebut makan.............
telur menetas................
pehhhhhhhhhhh feeling wwooo.........
berikut gambar2 terbaru penghuni Reban Opah..
ZASSSSSSSSSS
telur dalam incubator.............. tuuuuuuu yg itam tu bru netas tu
still dalam wad lahir. Nak bagi kuat dlu....
lepas 2 ari baru masuk BROODER...........

dah tu baru bagi makan dedak stater

heheh......... dah boleh jual nih!
yg ni dah beso ckit...harga up ckit ler
sehat2 kan??????? ada minat??? MARRI12x
ni pn dh besar gak...anak ayam kene pisah ikut umur & saiz...kalau tak naye kat yg kecik tak dapat makan..
siannnnnnnn ler.
dah la mak bapak tak der
kene gak besarkan anak ayam tuu......jualllllll je sok takde generasi pewaris Reban Opah lak..
ni dah boleh lepas ni..tu yang terbukak jer jaring dindingnyer....bagi peluang nak duk dalam reban je ker or kuar carik makan...

patuk jgn tak patuk...
ibu2 otai kene duk dalam sele... telo bnyak2 arrrr
bagi tokey ontong ckit.

saja tanam rumput napier... alaa wat ulam2 ayam tu makan...
gambar atas tu nak try polak kat blanda....
kurung nak bagi dia telo byak2..
sekiannnn
p/s : induk dah kureng dah... byak kawan2 dh beli
Rabu, 28 April 2010
ANAK & INDUK AYAM KG oRI
AYAM OPAH STILL ADA STOK INDUK AYAM KG ORI & ANAK AYAM KG oRI..........
BYK GAK YG DAH PINDAH KE REBAN ORG LAIN.........
TP KAMI STILL ADA BEKALAN DARI JARINGAN KAMI...
DH X BYK DAHH...
SESAPA YG BERMINAT JEMPOT2 LER.....
SEKIAN
BYK GAK YG DAH PINDAH KE REBAN ORG LAIN.........
TP KAMI STILL ADA BEKALAN DARI JARINGAN KAMI...
DH X BYK DAHH...
SESAPA YG BERMINAT JEMPOT2 LER.....
SEKIAN
MARI3 ANAK AYAM BELANDA DAH MARRII
NI NAK OFFER NIHH................
KAMI ADA STOK ANAK AYAM BELANDA.
BYAK TUUU DALAM 300 EKOR.
UMUR DAH SBLN & DAH SENANG NAK BELA.
SIAP VAKSIN DAH............
SAPA CEPAT DIA DAPAT..........
ALAAAAAA WAT TRADING CKIT2.
JARINGAN REBAN OPAH .................
LAMBAT HEHEHEH................
MAKLOM JE LA EKK...........
SAMADA ABIS STOK @ UMUR TAMBAH....RM PN TAMBAH LERRR
MAKLUM JE LA YERR
SEKIAN.........
KAMI ADA STOK ANAK AYAM BELANDA.
BYAK TUUU DALAM 300 EKOR.
UMUR DAH SBLN & DAH SENANG NAK BELA.
SIAP VAKSIN DAH............
SAPA CEPAT DIA DAPAT..........
ALAAAAAA WAT TRADING CKIT2.
JARINGAN REBAN OPAH .................
LAMBAT HEHEHEH................
MAKLOM JE LA EKK...........
SAMADA ABIS STOK @ UMUR TAMBAH....RM PN TAMBAH LERRR
MAKLUM JE LA YERR
SEKIAN.........
Ahad, 4 April 2010
JUALAN INDUK AYAM KAMPONG ORI
JUALAN KOMBO.......HEHEHEH
Sesapa yang berminat nak mulakan projek ayam kampong ORI...
dijemput untuk membeli induk & anak dare ayam kampong kat Reban Opah....
Boleh datang tengok dan pilih mana yang minat @ sesuai..............
Esok gua daunlod gambar2 pembaka kat Reban Opah.............
Champion2 gua cakap lu
heheheh
Baka Reban Opah dapat dari jaringan Ayam Kampung Opah selain daripada baka yang dihasilkan di Reban Opah.
Harga???? murah2 mari12x
Sekilo rm15
Untuk makluman...........induk ayam kampong opah ni termasuk ler
Baka sabung tp dah kacuk ler............
Tp harga tetap sekilo rm15.
Ada stok dalam 40 ekor untuk dijual.
Sapa copek dia dapek...
sekian...........
wassalam.
Sesapa yang berminat nak mulakan projek ayam kampong ORI...
dijemput untuk membeli induk & anak dare ayam kampong kat Reban Opah....
Boleh datang tengok dan pilih mana yang minat @ sesuai..............
Esok gua daunlod gambar2 pembaka kat Reban Opah.............
Champion2 gua cakap lu
heheheh
Baka Reban Opah dapat dari jaringan Ayam Kampung Opah selain daripada baka yang dihasilkan di Reban Opah.
Harga???? murah2 mari12x
Sekilo rm15
Untuk makluman...........induk ayam kampong opah ni termasuk ler
Baka sabung tp dah kacuk ler............
Tp harga tetap sekilo rm15.
Ada stok dalam 40 ekor untuk dijual.
Sapa copek dia dapek...
sekian...........
wassalam.
Isnin, 22 Mac 2010
PEMERHATIAN......
Pengalaman.........
Selepas bulan keempat wat reban petelur A shape terdapat beberapa langkah yang perlu di ambil berat jika mengamalkan cara pemeliharaan Reban Opah.
1. Pemakanan.
Titik beratkan pemberian makanan. Pemberian makanan yang bermutu akan menjamin hasil ( telur ) yang bermutu. Fikirkan pemberian makanan menyamai seperti makanan ayam sebelum dikurung. Jgn sesekali kita bekalkan dedak penelor. Nanti ayamnya mengidap sindrom jatuh telo polak. Kira mcm keguguran ler. Belom ckup tempoh dalam perot dah TERTELO polak.... Siannnn
2. Pejantan.
Pejantan yang power akan menjamin telur yang dihasilkan keperatusan penetasan yang lebih tinggi. Selain faktor pengeraman juga yang akan memberi kesan keatas penetasan. Jantan yang kureng power gagal nak menunggangi ibu3 ayam yang dahaga kasih sayang tu... Akibatnya telur tak berbenih. Puasss nunggu2, tp bila sampai tarikh menetas telo tak gak menetas.
3. Pemilihan Baka.
Baka yang terpilih akan dapat menghasilkan telur & anak ayam mengikut warna dan baka yang kita hajatkan. Elakkan ibu ayam ditunggangi heheh oleh pejantan anak atau cucunya atau bapak ayam menunggangi anak atau cucu2nya. Kalau faktor ini tidak diberi perhatian.....anak ayam yang dihasilkan kurang bermutu atau susah untuk proses pembesarannya.. Adaa je masalahnya. Yang OKU pn byak gak.
4. Saiz Reban & Kayu Utk Bertenggek Utk Tido.
Saiz reban yang sesuai dengan tempat bertenggek yang mencukupi dapat mengelakkan ibu ayam tidur di dalam bekas telur. Penin wo bila dalam bekas penuh telur tapi telurnya penuh dengan tahi.... Gua kutip telo 3 ari skali heheheh... x sempat ler. Nak goreng sayang.....nak msk incubator bnyk proses yang kene buat.
sekian.......
Selepas bulan keempat wat reban petelur A shape terdapat beberapa langkah yang perlu di ambil berat jika mengamalkan cara pemeliharaan Reban Opah.
1. Pemakanan.
Titik beratkan pemberian makanan. Pemberian makanan yang bermutu akan menjamin hasil ( telur ) yang bermutu. Fikirkan pemberian makanan menyamai seperti makanan ayam sebelum dikurung. Jgn sesekali kita bekalkan dedak penelor. Nanti ayamnya mengidap sindrom jatuh telo polak. Kira mcm keguguran ler. Belom ckup tempoh dalam perot dah TERTELO polak.... Siannnn
2. Pejantan.
Pejantan yang power akan menjamin telur yang dihasilkan keperatusan penetasan yang lebih tinggi. Selain faktor pengeraman juga yang akan memberi kesan keatas penetasan. Jantan yang kureng power gagal nak menunggangi ibu3 ayam yang dahaga kasih sayang tu... Akibatnya telur tak berbenih. Puasss nunggu2, tp bila sampai tarikh menetas telo tak gak menetas.
3. Pemilihan Baka.
Baka yang terpilih akan dapat menghasilkan telur & anak ayam mengikut warna dan baka yang kita hajatkan. Elakkan ibu ayam ditunggangi heheh oleh pejantan anak atau cucunya atau bapak ayam menunggangi anak atau cucu2nya. Kalau faktor ini tidak diberi perhatian.....anak ayam yang dihasilkan kurang bermutu atau susah untuk proses pembesarannya.. Adaa je masalahnya. Yang OKU pn byak gak.
4. Saiz Reban & Kayu Utk Bertenggek Utk Tido.
Saiz reban yang sesuai dengan tempat bertenggek yang mencukupi dapat mengelakkan ibu ayam tidur di dalam bekas telur. Penin wo bila dalam bekas penuh telur tapi telurnya penuh dengan tahi.... Gua kutip telo 3 ari skali heheheh... x sempat ler. Nak goreng sayang.....nak msk incubator bnyk proses yang kene buat.
sekian.......
Rabu, 17 Mac 2010
Untuk Jualan...........
bapak belanda kalau kita bela dalam satu tempat sampai 2 ekor yang otai....................
haru biru jadinya.......
asyik nak bergaduhhhhhhhhhhh jer.
puas la gak nak meleraikan.........
so sesapa yang berminat nak beli bapak belanda umur dalam setaun lebih............
jempot2 ler hadir ke reban opah....
berat dalam kilo bapak ni dalam2 6 kilo kot.
warna itam bintik2 putih.
memang dedikasi..........
samapi peringkat kalau ada ler jantan ayam kampung baru pun dia sesah.
kalau ada betino ayam kampung baru no hal...............
memang dedikasi
harga sekilo 20 jer
tq
haru biru jadinya.......
asyik nak bergaduhhhhhhhhhhh jer.
puas la gak nak meleraikan.........
so sesapa yang berminat nak beli bapak belanda umur dalam setaun lebih............
jempot2 ler hadir ke reban opah....
berat dalam kilo bapak ni dalam2 6 kilo kot.
warna itam bintik2 putih.
memang dedikasi..........
samapi peringkat kalau ada ler jantan ayam kampung baru pun dia sesah.
kalau ada betino ayam kampung baru no hal...............
memang dedikasi
harga sekilo 20 jer
tq
Selasa, 9 Mac 2010
Laporan...............
arini..............takda kematian.
Alhamdulillah.
dalam kesibukan taukey citypull sampai gak ke reban ayam kampung opah...
tima kasih le pull.........
tp sori ler tak sempat nak sediakan air...
air jarang je pull
mak gua pn bising2 sbb x buatkan air untuk lu..
tp ape2 pn trime kasih le atas kesudian mamper ke reban opah
tq
Alhamdulillah.
dalam kesibukan taukey citypull sampai gak ke reban ayam kampung opah...
tima kasih le pull.........
tp sori ler tak sempat nak sediakan air...
air jarang je pull
mak gua pn bising2 sbb x buatkan air untuk lu..
tp ape2 pn trime kasih le atas kesudian mamper ke reban opah
tq
Isnin, 8 Mac 2010
Laporan ujikaji.........
Alhamdulillah setakat ni lepas buat beberapa pembersihan dan pembaruan....
akhirnya...........
setakat nih sekor je anak ayam mati selepas beberapa hari ni..........
maka soheh lagi jelas lah..................
silap gua la sebenarnya punca kematian anak2 ayam tu.
zalim gua nih!
punca kematian kurang kebersihan broder.
rasenyer laaaa
sebarang kematian akan dilaporkan mengikut kemajuan ujian.
trime kasih untuk aiman..............
sampai gak lu kat ayam kampong opah................
amacam reban ayam kg opah?
bagi le komen...
anak ayam belanda amacam?
idup semua tak???
sayu gua VIOS bwk anak ayam belanda.
akhirnya...........
setakat nih sekor je anak ayam mati selepas beberapa hari ni..........
maka soheh lagi jelas lah..................
silap gua la sebenarnya punca kematian anak2 ayam tu.
zalim gua nih!
punca kematian kurang kebersihan broder.
rasenyer laaaa
sebarang kematian akan dilaporkan mengikut kemajuan ujian.
trime kasih untuk aiman..............
sampai gak lu kat ayam kampong opah................
amacam reban ayam kg opah?
bagi le komen...
anak ayam belanda amacam?
idup semua tak???
sayu gua VIOS bwk anak ayam belanda.
Jumaat, 5 Mac 2010
DALAM PROSES KAJIAN & PULIHKAN...PENAMBAHBAIKAN
Masalah gua yang berkaitan anak ayam gua yang bnyk mati kerana kekurusan.....
gua dah amik langkah2 yang dicadangkan............
Mula2 gua amik langkah pembersihan besar2an...........
Brooder gua cuci abis........siap antiseptik dettol lagi heheheh
Lantak laa ko kuman.........rasenya padam kot semua kuman2 tu.
Yang sakit2 gua asingkan bagi obat....
yang padam.padam ler.........yang idup life must diteruskan....
Peringkat penetasan seterusnya gua lotakkan jauh ckit dr brooder anak ayam yang sakit..
Test tengok apa keputusannya dalam seminggu nih....
sekian...
gua dah amik langkah2 yang dicadangkan............
Mula2 gua amik langkah pembersihan besar2an...........
Brooder gua cuci abis........siap antiseptik dettol lagi heheheh
Lantak laa ko kuman.........rasenya padam kot semua kuman2 tu.
Yang sakit2 gua asingkan bagi obat....
yang padam.padam ler.........yang idup life must diteruskan....
Peringkat penetasan seterusnya gua lotakkan jauh ckit dr brooder anak ayam yang sakit..
Test tengok apa keputusannya dalam seminggu nih....
sekian...
Langgan:
Catatan (Atom)