tetiba.........
nafsu hambe untuk menternak semakin layu....
kalau dlu sentiasa lapar dengan ternakan...
ntah ler..
nape ek???
Isnin, 6 Disember 2010
Jumaat, 3 Disember 2010
Anak Ayam Kg. Ori untuk dijual....
saya ada anak ayam kg ori ( bukan kacuk ).
cume kacuk dgn arab tu pn tak banyak.
umur dalam 3 bulan dan kebawah..
kuantiti dalam 100 ekor.
harga rm7 je.
amik semua blh bg kureng ckit.
bukan pe setakat ni reban dh penuh sgt.
nak kurangkan untuk letak anak2 ayam yang baru menetas.
satu lagi ayam kg opah dapat hak xklusif menjual dedak keluaran anak bumiputra.
pengilang Watanwaja.
kualiti terbaek sebab dh disahkan oleh MARDI.
dah try dh kat reban ayam kg opah.
memang berkesan.
ayam segar bugar dan cergas.
harga 45 berat 40kg.
kalau berminat blh le info2.
pengangkutan kalau ckit2 kene le amik sundiri kat reban Ayam kg. Opah.
tapi kalau 5 tan ke atas ke seluruh selangor boleh pihak kami hantarkan...
hehehe....kalau ke luar selangor : kene bincang balek kosnya tu....
cume kacuk dgn arab tu pn tak banyak.
umur dalam 3 bulan dan kebawah..
kuantiti dalam 100 ekor.
harga rm7 je.
amik semua blh bg kureng ckit.
bukan pe setakat ni reban dh penuh sgt.
nak kurangkan untuk letak anak2 ayam yang baru menetas.
satu lagi ayam kg opah dapat hak xklusif menjual dedak keluaran anak bumiputra.
pengilang Watanwaja.
kualiti terbaek sebab dh disahkan oleh MARDI.
dah try dh kat reban ayam kg opah.
memang berkesan.
ayam segar bugar dan cergas.
harga 45 berat 40kg.
kalau berminat blh le info2.
pengangkutan kalau ckit2 kene le amik sundiri kat reban Ayam kg. Opah.
tapi kalau 5 tan ke atas ke seluruh selangor boleh pihak kami hantarkan...
hehehe....kalau ke luar selangor : kene bincang balek kosnya tu....
Selasa, 23 November 2010
Kesabaran..Ketabahan.................Ketekunan....
bagi hambe la..........
tiga perkataan ni merupakan kunci segala perkara.
itu bagi hambe laarrr.
Bagi hambe la........sebagai penternak kecik kecik an heheh.. tiga perkataan tu la yang buat hamba masih
mampu nak teruskan bela2 ayam nih.
Masih bernafas lagi AYAM KG OPAH.
GILO kau....bela 7 bulan alih2 orang mintak beli ayam kite cume rm10 hengget sekilo. Tak GILO namanya tu....
Dah le harga makanan ayamnya mahal nak GILO...
Ikut suke GILO yang jual jer huhuhu
Ni hambe nak sentuh tepi kain orang la polak nih...
ramai rakan ternak yang baru terkene santau ayam ( huhuhu sampar la tu ) kalau ler takde perkataan tiga tadi
dalam jiwa raga..........mau tutup reban terus....
Bukan senang wo....anak ayam dibeli rm2.50 seko.
Dibelai dimanja.........alih2 ayam capai umur 3 ke 4 bulan dah kene santau.
PEHHHHHHHHH sakit jiwo loooo.............
tu belom cite mcm hambe ni
carik seko2 demi seko sampaiiiiiiii dapat 300 eko lebih induk utk projek penetasan.............
skali kene..........selesaii dah
ZASSSSSSSSSS mcm thumawi daaa.....
Aduhaiiiiiiiiiiii................
Nasihat hambe yang lemah ni...........
bagi rakan2 yang membela2 ni..........kekalkan le tiga perkataan tu.
ikut bak kate citypull.
dalam merancang pembelian dan kene la jugak simpan ckit2 untuk waktu kecemasan..........
jgn main bedal jerrr.
sekian kot???!!
harap2 rakan2 ternak yang terkene..........
wat2 la bersabo bebanyak....
nak mulekan semula projek bela2 tu jgn gejoloh sgt....
masuk pelan2..............
hahah..............
wassalammmm
tiga perkataan ni merupakan kunci segala perkara.
itu bagi hambe laarrr.
Bagi hambe la........sebagai penternak kecik kecik an heheh.. tiga perkataan tu la yang buat hamba masih
mampu nak teruskan bela2 ayam nih.
Masih bernafas lagi AYAM KG OPAH.
GILO kau....bela 7 bulan alih2 orang mintak beli ayam kite cume rm10 hengget sekilo. Tak GILO namanya tu....
Dah le harga makanan ayamnya mahal nak GILO...
Ikut suke GILO yang jual jer huhuhu
Ni hambe nak sentuh tepi kain orang la polak nih...
ramai rakan ternak yang baru terkene santau ayam ( huhuhu sampar la tu ) kalau ler takde perkataan tiga tadi
dalam jiwa raga..........mau tutup reban terus....
Bukan senang wo....anak ayam dibeli rm2.50 seko.
Dibelai dimanja.........alih2 ayam capai umur 3 ke 4 bulan dah kene santau.
PEHHHHHHHHH sakit jiwo loooo.............
tu belom cite mcm hambe ni
carik seko2 demi seko sampaiiiiiiii dapat 300 eko lebih induk utk projek penetasan.............
skali kene..........selesaii dah
ZASSSSSSSSSS mcm thumawi daaa.....
Aduhaiiiiiiiiiiii................
Nasihat hambe yang lemah ni...........
bagi rakan2 yang membela2 ni..........kekalkan le tiga perkataan tu.
ikut bak kate citypull.
dalam merancang pembelian dan kene la jugak simpan ckit2 untuk waktu kecemasan..........
jgn main bedal jerrr.
sekian kot???!!
harap2 rakan2 ternak yang terkene..........
wat2 la bersabo bebanyak....
nak mulekan semula projek bela2 tu jgn gejoloh sgt....
masuk pelan2..............
hahah..............
wassalammmm
Isnin, 22 November 2010
InCubaTOR
Incubator???
benda dah orang kenal dahhhh..
abang2 OTAI semua dah ada benda ni.
Malah sampai ada yang memiliki benda ni yang berharga ribuan ringgit sampai tiga empat ketul...
PEHHHHHHH!!!!!! Hebat12x...
Hambe?????
ada la sebijik dua gak heheheh.
Buat sendiri jer...hasil tunjuk ajar CITYPULL.
Rakan lain yang datang Reban Opah pn masing2 ada gak....
Dalam minggu ni jer laaa..
dah dua orang rakan yang datang ke Reban Opah menyatakan masalah tentang penggunaan
INCUBATOR ni.
Bersungguh2 rakan2 ni bertanya KENAPA INCUBATOR MEREKA TIDAK BERKESAN ?
Diorang ni heran...macana incubator rupe sempoi yang Reban Opah gune elok jer....
Ari ni ada rakan ternak siap bawak incubator dia...
suh tolong repairkan...
hahahahah.......tanya sepull hahahah
geli2....ada rasie tersimpan hahahah...
sepull je tau
hahahah...........
tapi bila mengenangkan rakan ni bersungguh2 mintak tolong...
terpaksa la dengan perasaan cemas hambe mengusik2 incubator hasil pengajaran CFU sepull....
tak tersangka2............masalah benda tu mcm setel la polak
hahahahah..............time kasih la pull oi...
hahahah...........
PENGAJARAN daripada peristiwe ni....
hahahah...............
kalau la anda baru nak blajar menggunakan incubator.....
1. Beli dari rakan ternak yang dah diakui incubatornya berkesan.
2. Pastikan ada manual yang berkaitan...
3. Ikutla manualnya bang.........
4. Kalau boleh laaa.........beli la dari pembuat incubator yang dekat dengan anda....
pehal2 senang. Lagi2 la kalau beli melalui internet...
rese2 tu je la.........
sekian terima kasih..hahahah.
bagi2 rakan2 yang ada anak nak menduduki SPM.....
..........selamat menduduki SPM.
benda dah orang kenal dahhhh..
abang2 OTAI semua dah ada benda ni.
Malah sampai ada yang memiliki benda ni yang berharga ribuan ringgit sampai tiga empat ketul...
PEHHHHHHH!!!!!! Hebat12x...
Hambe?????
ada la sebijik dua gak heheheh.
Buat sendiri jer...hasil tunjuk ajar CITYPULL.
Rakan lain yang datang Reban Opah pn masing2 ada gak....
Dalam minggu ni jer laaa..
dah dua orang rakan yang datang ke Reban Opah menyatakan masalah tentang penggunaan
INCUBATOR ni.
Bersungguh2 rakan2 ni bertanya KENAPA INCUBATOR MEREKA TIDAK BERKESAN ?
Diorang ni heran...macana incubator rupe sempoi yang Reban Opah gune elok jer....
Ari ni ada rakan ternak siap bawak incubator dia...
suh tolong repairkan...
hahahahah.......tanya sepull hahahah
geli2....ada rasie tersimpan hahahah...
sepull je tau
hahahah...........
tapi bila mengenangkan rakan ni bersungguh2 mintak tolong...
terpaksa la dengan perasaan cemas hambe mengusik2 incubator hasil pengajaran CFU sepull....
tak tersangka2............masalah benda tu mcm setel la polak
hahahahah..............time kasih la pull oi...
hahahah...........
PENGAJARAN daripada peristiwe ni....
hahahah...............
kalau la anda baru nak blajar menggunakan incubator.....
1. Beli dari rakan ternak yang dah diakui incubatornya berkesan.
2. Pastikan ada manual yang berkaitan...
3. Ikutla manualnya bang.........
4. Kalau boleh laaa.........beli la dari pembuat incubator yang dekat dengan anda....
pehal2 senang. Lagi2 la kalau beli melalui internet...
rese2 tu je la.........
sekian terima kasih..hahahah.
bagi2 rakan2 yang ada anak nak menduduki SPM.....
..........selamat menduduki SPM.
Selasa, 16 November 2010
geramnyaaaaa..........
cis.......
cit.............
cilaboi............
#%&*$#..........
patut ler ayam hambe ni asyik makin lame makin kureng..........
rase2 yang mati takde pon.
makin lama makin kureng............
ilang seko2..........
kadang2 sampai 3/4 ekor.........
termasuk le baka selasih kacuk botak kacuk sabung..............
Champion tuuuuuuuuuuuuuuuu
geram betul.............
setakat ni belum jumpa lagi pemangsanya.
hehehe
apa2 pn Selamat Hari Raya Idul Adha...............
Agak2nya yang ilang tu kira dalam pakej KORBAN kot.
kene ikhlaskan kot.........
heheh
cit.............
cilaboi............
#%&*$#..........
patut ler ayam hambe ni asyik makin lame makin kureng..........
rase2 yang mati takde pon.
makin lama makin kureng............
ilang seko2..........
kadang2 sampai 3/4 ekor.........
termasuk le baka selasih kacuk botak kacuk sabung..............
Champion tuuuuuuuuuuuuuuuu
geram betul.............
setakat ni belum jumpa lagi pemangsanya.
hehehe
apa2 pn Selamat Hari Raya Idul Adha...............
Agak2nya yang ilang tu kira dalam pakej KORBAN kot.
kene ikhlaskan kot.........
heheh
Ahad, 14 November 2010
Anak Mutiara 4 sale
adalah ckit2 anak mutiara untuk dijual..............
sape2 yg berminat bolehla mamper di Reban Ayam Kg. Opah..........
Harga ikut usia dan age ayam..........
harga bermula 12 hengget bagi yang berumur bawah 1 minggu.....
tq
sape2 yg berminat bolehla mamper di Reban Ayam Kg. Opah..........
Harga ikut usia dan age ayam..........
harga bermula 12 hengget bagi yang berumur bawah 1 minggu.....
tq
Selasa, 9 November 2010
sambong
anak2 warisan terakhir.............
telo2 terakhir sblm sampar sblm puasa aritu
bapak semuanya arab.......
ni dh batch2 selepasnya.......
ada gk le berbaka arab....
Mutiara ..................
Jgn marah............
dh dapat pasangan angsa....
seko rm 150....
jadik ler
ada wak tu nak jual seko lagi lagi.
tapi jantan ler.
tp slacknya....
bulu kepak dia terkepak....
brooder dlm bangunan...
blakang dapor jer
alhamd..........
jumpa telo2 mutiara kat semak2...
ni le hasilnya
telo2 terakhir sblm sampar sblm puasa aritu
bapak semuanya arab.......
ni dh batch2 selepasnya.......
ada gk le berbaka arab....
Mutiara ..................
Jgn marah............
dh dapat pasangan angsa....
seko rm 150....
jadik ler
ada wak tu nak jual seko lagi lagi.
tapi jantan ler.
tp slacknya....
bulu kepak dia terkepak....
brooder dlm bangunan...
blakang dapor jer
alhamd..........
jumpa telo2 mutiara kat semak2...
ni le hasilnya
Terbaru...........
tak de citer pape pn........................
Cume....
ada le beberapa gambar terbaru penghuni Ayam Kg. Opah
incubator alhamd penuh jer....
yg menetas pn boleh tahhan laaaaa
Telur puyuh putih.....
Nampak tuan jerrrrrrrrr
berkejar mintak nasik kedai....
KELahiran
Induk Puyuh Putih...
Puyuh Lagi....
mcm kuar tajuk jer.
BLOG Ayam kg Opah...
tapi PUYUH pn adda..........
heeheh
Chick ayam kg Baka Arab & Mutiara & Kg. Ori...
Yang Halus tu....
Anak Puyuh Putih.
Induk Mutiara.....
Cume....
ada le beberapa gambar terbaru penghuni Ayam Kg. Opah
incubator alhamd penuh jer....
yg menetas pn boleh tahhan laaaaa
Telur puyuh putih.....
Nampak tuan jerrrrrrrrr
berkejar mintak nasik kedai....
KELahiran
Induk Puyuh Putih...
Puyuh Lagi....
mcm kuar tajuk jer.
BLOG Ayam kg Opah...
tapi PUYUH pn adda..........
heeheh
Chick ayam kg Baka Arab & Mutiara & Kg. Ori...
Yang Halus tu....
Anak Puyuh Putih.
Induk Mutiara.....
Isnin, 18 Oktober 2010
Cuakkkkkkkkk jer
Minggu lepas hamba terdengar brite yg serangan penyakit masih berbaki di area Banting...
Brite tu dikukuhkan lagi dengan info yang diberikan oleh rakan isteri hambe yang tinggal di kawasan serangan tu........
Pagi tadi lak, rakan hambe yang menjual 4 ekor induk ayam kg kat hambe memberi pengkhabaran di rumah dia dah 5 ekor ayamnya mati.
Cuak.................
Cuakkkkkkk........
Skarang ni di Reban Opah tengah banyak anak ayam yang berumur 3 bulan kebawa...
Semenjak serangan, hambe dah mengutip telur2 hasil dari reban hambe sekurang2nya 30 biji seminggu.
Telur2 tu hamba tetaskan dan anak2 ayam tu hambe besarkan..
kira dah banyak skang ni anak2 ayam tu..
jadi bile terdengar desas desus mcm ni cuakkkkkkkkkk jer.
Kalau le terkene le serangan skali lagi..
ntah ler mcmana pulak hambe nak menghadapi kekosongan reban skali lagi...
Harap2 jangan ler terkene wat kali kedua.....
amin.
amin.
amin.
Brite tu dikukuhkan lagi dengan info yang diberikan oleh rakan isteri hambe yang tinggal di kawasan serangan tu........
Pagi tadi lak, rakan hambe yang menjual 4 ekor induk ayam kg kat hambe memberi pengkhabaran di rumah dia dah 5 ekor ayamnya mati.
Cuak.................
Cuakkkkkkk........
Skarang ni di Reban Opah tengah banyak anak ayam yang berumur 3 bulan kebawa...
Semenjak serangan, hambe dah mengutip telur2 hasil dari reban hambe sekurang2nya 30 biji seminggu.
Telur2 tu hamba tetaskan dan anak2 ayam tu hambe besarkan..
kira dah banyak skang ni anak2 ayam tu..
jadi bile terdengar desas desus mcm ni cuakkkkkkkkkk jer.
Kalau le terkene le serangan skali lagi..
ntah ler mcmana pulak hambe nak menghadapi kekosongan reban skali lagi...
Harap2 jangan ler terkene wat kali kedua.....
amin.
amin.
amin.
Khamis, 7 Oktober 2010
Ubat Jangkitan Usus...
Ini merupakan ubat yang digunakan di Reban Ayam Kg. Opah untuk mengubati ayam2 yang luyu2...
kurus kering dan akhirnya rebah tidak berdaya...
Ubat ni hamba gune terutamanya ketika musim ujan mcm skarang nih....
Hambe bagi secara berkala....
seminggu sekali ker..
harga dah lupe tapi rase2nya dalam rm7x.xx.
Kira banyak gak ubat nih...dalam 2 liter kot?!
Bagi yang dh besa area banting ni... ubat ni boleh diperolehi di kedai makanan ternakan depan SK Chong Hua...sebelah fly over......
setakat ni alhamd berkesan gak ler ubat ni.
TAPI.....
ni ingatan taukey makanan ayam tu.............
kalau dalam 3 ari ayam x elok gak...cepat2 le bertukar ubat yang sesuai.
sekian.
Rabu, 6 Oktober 2010
Suasana Terbaru Di Reban Ayam Kg. Opah
Telur2 hasil dari Reban Ayam Kg. Opah...
yang asing dalam try tu telur puyuh putih.
Kira jadik laaa
Walau tak macam dolu2......
tapi kira ok la jugak.
alhamd..
Ni hasil dari incubator
umur dalam 2 minggu
Ni anak2 ayam mutiara...
nak jual tu.
sapa yang berminat
boleh ler call
harga boleh sembang2
hheheh
bercampur dengan ayam kg...
Ni brooder untuk anak ayam lepas kuar dari brooder di dalam bangunan.
alaaaaaaaa kt blakang dapur je
heheheh
ini ler antara penghuninya...
Ni antara induk yang dapat kami kumpulkan....
layannnnnn...........
Induk mutiara yang kami ada....
Degil sungguh....
Atas pokok gak pilihan die

Tidur atas atap.........
angin sejuk
view power hehhee
yang kecik2......
rendah jer ler pot tidurnya..
layannnnnnnnnnn......
Tinjau pot mana nak tidur la tuuuuu
Generasi Last selepas kematian beramai2 bulan Ramadhan.....
Layan.....
Generasi terakhir sebelum kematian bulan Ramadhan...
Reban dulunya penuh dengan induk ayam kg...
Penghuni Terbaru..........
tapi sekor jerr
Siannnnnn...
bila la nak dapat pasangan.
Sesiapa yang nak bersedekah pasangan........
sangat2 dialu2kan
heheh
yang asing dalam try tu telur puyuh putih.
Kira jadik laaa
Walau tak macam dolu2......
tapi kira ok la jugak.
alhamd..
Ni hasil dari incubator
umur dalam 2 minggu
Ni anak2 ayam mutiara...
nak jual tu.
sapa yang berminat
boleh ler call
harga boleh sembang2
hheheh
bercampur dengan ayam kg...
Ni brooder untuk anak ayam lepas kuar dari brooder di dalam bangunan.
alaaaaaaaa kt blakang dapur je
heheheh
ini ler antara penghuninya...
Ni antara induk yang dapat kami kumpulkan....
layannnnnn...........
Induk mutiara yang kami ada....
Degil sungguh....
Atas pokok gak pilihan die
Bapak dan induk Belanda yang berbaki
angin sejuk
view power hehhee
yang kecik2......
rendah jer ler pot tidurnya..
layannnnnnnnnnn......
Tinjau pot mana nak tidur la tuuuuu
Generasi Last selepas kematian beramai2 bulan Ramadhan.....
Layan.....
Generasi terakhir sebelum kematian bulan Ramadhan...
Reban dulunya penuh dengan induk ayam kg...
Penghuni Terbaru..........
tapi sekor jerr
Siannnnnn...
bila la nak dapat pasangan.
Sesiapa yang nak bersedekah pasangan........
sangat2 dialu2kan
heheh
Selasa, 5 Oktober 2010
Hujan la polak...........
Takde benda pn yg nak ditulis......
cume nak bagitau jer..
Besa ujan pagi..........arini dibantainya ujan petang.
dalam kecoh2 nak bagi makan ayam terlupe la polak nak amik gambar suasana terbaru di Reban Ayam Kg. Opah...
lagipun mcm x best je dalam keadaan lecah macam tu di ambik gambar....
so kesimpulannya..........gambar2 akan menyusul kemudian.
nak info jer ada le dalam 10 ekor anak ayam mutiara yang nak dijual.
umur dh sebulan yang paling tue....yg muda bawah sebulan ler hahahahah....
harga rm35 jer. amik semua hambe bagi diskaun baek punya...
yg lebih besar anak ayam mutiara tu nak wat tambah induk lerrr...
ingat nak wat modal untuk beli induk ayam kg ori lerr....
sekian
cume nak bagitau jer..
Besa ujan pagi..........arini dibantainya ujan petang.
dalam kecoh2 nak bagi makan ayam terlupe la polak nak amik gambar suasana terbaru di Reban Ayam Kg. Opah...
lagipun mcm x best je dalam keadaan lecah macam tu di ambik gambar....
so kesimpulannya..........gambar2 akan menyusul kemudian.
nak info jer ada le dalam 10 ekor anak ayam mutiara yang nak dijual.
umur dh sebulan yang paling tue....yg muda bawah sebulan ler hahahahah....
harga rm35 jer. amik semua hambe bagi diskaun baek punya...
yg lebih besar anak ayam mutiara tu nak wat tambah induk lerrr...
ingat nak wat modal untuk beli induk ayam kg ori lerr....
sekian
Isnin, 4 Oktober 2010
I'm Back.....
Susahnya...............
Memang diakui mmg ssh untuk memperolehi induk ayam kg Ori..
Sejak sebulan selepas serangan wabak penyakit sampar, Ayam Kg. Opah telah berusaha untuk bangun semula. tp tu lahh susah bebeno untuk memperolehi bekalan induk ayam kg. Rata2 di kawasan Kuala Langat ni, penternak kecil kecilan ayam kg ori turut mengalami serangan wabak penyakit. Jarang dahhhh nak tengok di halaman rumah ayam kg. ori berkejaran.
Semenjak serangan penyakit sampar Ayam Kg. Opah hanya berjaya mengumpulkan 30 ekor induk ayam kg ori. Ini sangat kecil jumlahnya berbanding sebelum serangan penyakit. Walau bagaimana pun diharapkan dengan jumlah sekecil ini, kami akan dapat membiakkan semula keturunan ayam kg ori. Lebih2 lagi sejak kebelakangan ini musim bertelur ayam kg bermula. Walaupun kutipan telur tidak mencapai sehari 30 atau lebih seperti sebelum ini, Ayam Kg. Opah secara perlahan-lahan cuba bangun untuk membekalkan semula anak-anak ayam kg. ori.
Makluman terkini tentang percubaan kami menurunkan tanah anak ayam kg. ori sebelum berumur 4 bulan juga menunjukkan perkembangan terbaik. Setakat ni hanya berlaku 3 kematian sahaja. Cabaran terbesar yang hamba hadapi kini untuk membesarkan anak-anak ayam ini ialah perubahan cuaca yang kini berlaku. Akibat daripada hujan yang turun hampir setiap malam di Kg. Sg. Kelambu ini, beberapa ekor anak ayam ini mengidap jangkitan usus. Beberapa ekor anak ayam kelihatan monyok dan semakin melidi. Namun tindakan pantas hambe mengasingkan dan memberi ubat yang bersesuaian dapat menyelamatkan anak-anak ayam ini.
Insyaallah hambe akan snap gambar kemeriahan di Ayam Kg. Opah. Walaupun tak le macam dolu2 tapi sekurang-kurangnya ada la gak feel bila di reban. Hehehehe..
Memang diakui mmg ssh untuk memperolehi induk ayam kg Ori..
Sejak sebulan selepas serangan wabak penyakit sampar, Ayam Kg. Opah telah berusaha untuk bangun semula. tp tu lahh susah bebeno untuk memperolehi bekalan induk ayam kg. Rata2 di kawasan Kuala Langat ni, penternak kecil kecilan ayam kg ori turut mengalami serangan wabak penyakit. Jarang dahhhh nak tengok di halaman rumah ayam kg. ori berkejaran.
Semenjak serangan penyakit sampar Ayam Kg. Opah hanya berjaya mengumpulkan 30 ekor induk ayam kg ori. Ini sangat kecil jumlahnya berbanding sebelum serangan penyakit. Walau bagaimana pun diharapkan dengan jumlah sekecil ini, kami akan dapat membiakkan semula keturunan ayam kg ori. Lebih2 lagi sejak kebelakangan ini musim bertelur ayam kg bermula. Walaupun kutipan telur tidak mencapai sehari 30 atau lebih seperti sebelum ini, Ayam Kg. Opah secara perlahan-lahan cuba bangun untuk membekalkan semula anak-anak ayam kg. ori.
Makluman terkini tentang percubaan kami menurunkan tanah anak ayam kg. ori sebelum berumur 4 bulan juga menunjukkan perkembangan terbaik. Setakat ni hanya berlaku 3 kematian sahaja. Cabaran terbesar yang hamba hadapi kini untuk membesarkan anak-anak ayam ini ialah perubahan cuaca yang kini berlaku. Akibat daripada hujan yang turun hampir setiap malam di Kg. Sg. Kelambu ini, beberapa ekor anak ayam ini mengidap jangkitan usus. Beberapa ekor anak ayam kelihatan monyok dan semakin melidi. Namun tindakan pantas hambe mengasingkan dan memberi ubat yang bersesuaian dapat menyelamatkan anak-anak ayam ini.
Insyaallah hambe akan snap gambar kemeriahan di Ayam Kg. Opah. Walaupun tak le macam dolu2 tapi sekurang-kurangnya ada la gak feel bila di reban. Hehehehe..
Sabtu, 18 September 2010
ALHAMDULILLAH...........
Alhamdulillah....................
Simtom ayam rupe mcm sakit rupe2nyer cume bersifat sementara...........
arini hambe duk lame dalam reban A tuu.........
sambil tengok anak2 ayam makan dedak komersial.
Sronok sungguh tengok ayam2 tu makan. berebut2......padahal tembolok dh besar.
Kene topup semula makan dedak komersial, sebab bila di tengok2,,,diperati2,
rupenya ada anak ayam yang mula mematuk kawan2nya yang tidak cukup bulu lagi.
nampak ler kat kepak2 dia luke berdarah sebab kene patuk kawan dia yang kureng protein...
Harap2 trik bagi makan dedak komersial ckit sebelum diberi dedak buatan sendiri akan menyelesaikan masalah kanibalish dalam reban tu.
Simtom ayam rupe mcm sakit rupe2nyer cume bersifat sementara...........
arini hambe duk lame dalam reban A tuu.........
sambil tengok anak2 ayam makan dedak komersial.
Sronok sungguh tengok ayam2 tu makan. berebut2......padahal tembolok dh besar.
Kene topup semula makan dedak komersial, sebab bila di tengok2,,,diperati2,
rupenya ada anak ayam yang mula mematuk kawan2nya yang tidak cukup bulu lagi.
nampak ler kat kepak2 dia luke berdarah sebab kene patuk kawan dia yang kureng protein...
Harap2 trik bagi makan dedak komersial ckit sebelum diberi dedak buatan sendiri akan menyelesaikan masalah kanibalish dalam reban tu.
Jumaat, 17 September 2010
Aramakkkkk................
Semalam hujan kat area banting.
Ujan kaw2 pnya...
Kawasan Reban Ayam kg Opah bergenang air.....
Bila tringat tu je terus hamba tengok anak ayam yang hamba turunkan awal aritu..
Risau wooo....
Memang sah...
Ada beberapa ekor anak ayam yang mula menunjukkan simtom2 sakit.
2 ekor buat muka mcm termenong je.
2 ekor lagi kepak mcm terjatuh je.
ADUSSSSSSSSSS...........
Ni kira parah nih..........
Arini..........
Hamba nak setlekan msalh ni dengan membersihkan reban tu.....
Tengok gak kalau ayam semalam klau kadar kemurungannya bertambah...........
Hamba pikir2 nak masukkan semula anak2 ayam tu ke reban atas semula...
Ujan kaw2 pnya...
Kawasan Reban Ayam kg Opah bergenang air.....
Bila tringat tu je terus hamba tengok anak ayam yang hamba turunkan awal aritu..
Risau wooo....
Memang sah...
Ada beberapa ekor anak ayam yang mula menunjukkan simtom2 sakit.
2 ekor buat muka mcm termenong je.
2 ekor lagi kepak mcm terjatuh je.
ADUSSSSSSSSSS...........
Ni kira parah nih..........
Arini..........
Hamba nak setlekan msalh ni dengan membersihkan reban tu.....
Tengok gak kalau ayam semalam klau kadar kemurungannya bertambah...........
Hamba pikir2 nak masukkan semula anak2 ayam tu ke reban atas semula...
Khamis, 16 September 2010
WAH...WAH.....
Hahahah............beraye sakan hambe taun nih.
dalam jiwe kacau aritu time banyak ayam yg sakit, tapi bila raye time sampai...........
pulun sampai puas ati kami sekeluarga..............
ayam pulak dah kureng jadi boleh le bagi makan main skip2..........2 ari skali ker
buh skali banyak hahahah
perkembangan setakat nih anak ayam yg hambe turunkan alhamd still happy n healty kot..
tengok bergumbira je berkejar2an dalam reban A...
setakat nih belom ada yang terkorban lagi ler..
harap2nya tiada ler yang terkorban...
sayang beb sebab baka terakhir sebelom wabak aritu..
baka2 tu termasuk ler selasih botak heheheh
champion tu....
bulu n body mcm ayam kg tapi tu ler kulitnya itam...
nampak gaye mcm jantan tu...
hahahah.. champion.
bila anak2 ayam dh turun tanah bertambah kureng le kerja hamba...
hahaha bagi makan pon boleh skip2.
untung2 ..... hahahah kata isteri hamba..
maklum ler hambe boleh diajak beraye kemana2
kalau sebelom tu kene ontime...
cukup masa hambe kene masuk opis..tp taun ni ikot suke hati dia nak ajak mana2.
JIKA mengikut pemerhatian hambe beberapa perkara yang perlu diambil perhatian untuk menurunkan awal anak ayam ketanah...
perkara yang paling awal dan perlu diambil perhatian ialah kebersihan kawasan dan bekas makan dan minuman...
seelok2nya bekas makan dan minuman perlu dicuci sekurang2nya seminggu skali..
kawasan dalam reban juge perlu dibersihkan...
ini bagi mengelakkan anak2 ayam tu dijangkiti penyakit yang berkaitan usus...
sperkara lagi apa yang hambe buat ialah camporkan le air minuman ayam2 tu dengan ubat sirap merah tu...
buh je cair2...
untuk kekalkan kesihatan anak2 ayam tu.
selamat hari raye dari ayam kg opah...
maaf zohir dan batin
sekian...
Sabtu, 11 September 2010
Percubaan...........
Tengah try letakkan anak2 ayam berumur sebulan lebih kat dalam reban A...
dah letak 3 hari...setakat ni masih sehat2 nampaknya.....
malam ni cadang nak turunkan lebih banyak anak2 ayam dalam reban A...
almaklum ler reban A tengah kosong..
induk2 ayam tengah takda.....
juga tengah try bagi makan macam2 jenis makanan.
selain dedak komersial anak2 ayam ni turut di beri makan soya basah yang dicampur dengan jagung tepung & daun2 hijau ( rumput dan daun ubi )
setakat ni nampaknya anak2 ayam tu baham jer makanan yang di beri tu...
perkembangan seterusnya kene le pantau dari masa kesemasa...
sebelum terlupa juga......
kami Ayam Kg. Opah mengucapkan Selamat hari Raya Maaf Zahir Batin.
sekian
dah letak 3 hari...setakat ni masih sehat2 nampaknya.....
malam ni cadang nak turunkan lebih banyak anak2 ayam dalam reban A...
almaklum ler reban A tengah kosong..
induk2 ayam tengah takda.....
juga tengah try bagi makan macam2 jenis makanan.
selain dedak komersial anak2 ayam ni turut di beri makan soya basah yang dicampur dengan jagung tepung & daun2 hijau ( rumput dan daun ubi )
setakat ni nampaknya anak2 ayam tu baham jer makanan yang di beri tu...
perkembangan seterusnya kene le pantau dari masa kesemasa...
sebelum terlupa juga......
kami Ayam Kg. Opah mengucapkan Selamat hari Raya Maaf Zahir Batin.
sekian
Selasa, 31 Ogos 2010
setuju...........
Pengalaman hamba ler..............
mmg sgt betulla pendapat citypull berkaitan proses penurunan anak ayam kg ori selepas 3 bulan...
kalau mengikut pengalaman hamba ler
cabaran paling besar ialah proses penyesuaian anak ayam tu dari peringkat penjagaan sepenuhnya oleh kita kepada proses berdikari anak-anak ayam kg tu....
bukan setakat pemakanan dan pemangsa, cuaca juga sangat mempengaruhi peratusan kematian anak2 angkat kite tu....
percaya atau tidak hamba pernah mengalami pengalaman meletakkan anak ayam sebanyak 100 ekor dalam reban berukuran 10x10 berlantai papan tetapi peratusan hidup hanya 50% sahaja...
mengikut pemerhatian hamba punca kematian akibat daripada;
1. Penyakit disebabkan jangkitan kuman dalam perut...
Ayam jadi kurus.....lemah dan akhirnya mati, walaupun bila diperhatikan makan berselera je anak ayam tu.sah2 le kene sakit jangkitan dalam perot....
2. Pemangsa.
Biawak berwarna kelabu dan berekor panjang sangat tertarik dengan bunyik cip12x anak ayam kg nih.kalau yang ekornya pendek dan kaler dia hensem ckit kurang tertarik untuk makan anak ayam.biawak ni tertarik dengan telur2 ayam.pernah sekali tu,sekali datang sekali berkumpulan daaaaa....cis puas hambe mengejar biawak2 tu.dah la anak2 ayam ni buat selambe je time biawak datang.macam kawan2 je.......heeheh. owner ayam lupa nak kenalkan mana musuh mana kawan heheheh.
3. Cuaca.
Cuaca melampau terutamanya menjadi satu masalah kepada anak ayam tu...bila malam apabila sejuk teramat2 jika jumlah anak ayam terlampau banyak akan menyebabkan ayam tidur berhimpit2. lebih teruk lagi bertindih2.ini adalah kerana anak2 ayam ni cuba memanaskan badan mereka.akibatnya anak aym ni mati lerr. bila hujan polak oleh kerana sebelum tu anak2 ayam ni hamba tak diberi kursus jika menghadapi cuaca berhujan, akibatnya anak2 ayam nih tak reti nak mencari tempat teduh....bila siang laaaaaaaa anak ayam mati kesejukan. pernah sekali bila hujan mengejut diwaktu siang hamba terpaksa menghair drayer ayam2 tu untuk mengeringkan bulu2 mereka.
kalau seko 2 tak per.........kalau 100 ekor........tergelak2 hambe sambil menghair drayer...
.........Jadi kesimpulannya memang hambe sgt3 bersetuju ler dengan pendapat citypull...
lebih lambat kita menurukan anak ayam ke tanah lebih besar ler peluang anak2 ayam tu untuk hidup membesar...
sekiann......
mmg sgt betulla pendapat citypull berkaitan proses penurunan anak ayam kg ori selepas 3 bulan...
kalau mengikut pengalaman hamba ler
cabaran paling besar ialah proses penyesuaian anak ayam tu dari peringkat penjagaan sepenuhnya oleh kita kepada proses berdikari anak-anak ayam kg tu....
bukan setakat pemakanan dan pemangsa, cuaca juga sangat mempengaruhi peratusan kematian anak2 angkat kite tu....
percaya atau tidak hamba pernah mengalami pengalaman meletakkan anak ayam sebanyak 100 ekor dalam reban berukuran 10x10 berlantai papan tetapi peratusan hidup hanya 50% sahaja...
mengikut pemerhatian hamba punca kematian akibat daripada;
1. Penyakit disebabkan jangkitan kuman dalam perut...
Ayam jadi kurus.....lemah dan akhirnya mati, walaupun bila diperhatikan makan berselera je anak ayam tu.sah2 le kene sakit jangkitan dalam perot....
2. Pemangsa.
Biawak berwarna kelabu dan berekor panjang sangat tertarik dengan bunyik cip12x anak ayam kg nih.kalau yang ekornya pendek dan kaler dia hensem ckit kurang tertarik untuk makan anak ayam.biawak ni tertarik dengan telur2 ayam.pernah sekali tu,sekali datang sekali berkumpulan daaaaa....cis puas hambe mengejar biawak2 tu.dah la anak2 ayam ni buat selambe je time biawak datang.macam kawan2 je.......heeheh. owner ayam lupa nak kenalkan mana musuh mana kawan heheheh.
3. Cuaca.
Cuaca melampau terutamanya menjadi satu masalah kepada anak ayam tu...bila malam apabila sejuk teramat2 jika jumlah anak ayam terlampau banyak akan menyebabkan ayam tidur berhimpit2. lebih teruk lagi bertindih2.ini adalah kerana anak2 ayam ni cuba memanaskan badan mereka.akibatnya anak aym ni mati lerr. bila hujan polak oleh kerana sebelum tu anak2 ayam ni hamba tak diberi kursus jika menghadapi cuaca berhujan, akibatnya anak2 ayam nih tak reti nak mencari tempat teduh....bila siang laaaaaaaa anak ayam mati kesejukan. pernah sekali bila hujan mengejut diwaktu siang hamba terpaksa menghair drayer ayam2 tu untuk mengeringkan bulu2 mereka.
kalau seko 2 tak per.........kalau 100 ekor........tergelak2 hambe sambil menghair drayer...
.........Jadi kesimpulannya memang hambe sgt3 bersetuju ler dengan pendapat citypull...
lebih lambat kita menurukan anak ayam ke tanah lebih besar ler peluang anak2 ayam tu untuk hidup membesar...
sekiann......
Sabtu, 28 Ogos 2010
Berbalance.............Alhamdulillah
alhamdulillah......................
nampak gaye kematian ayam dah tak berlaku........
last 3 ari lepas.
induk ayam belanda mati.
hingga arini belum ada kematian yang dicatatkan...
tapi.........
heran gak sejak dua menjak ni.............
biawak bukan main meriah datang mengunjungi reban ayam opah..
puas dalam2 posa ni mengejar biawak...
kalau boleh dikari ok gak
heheheh
tp selepas beberapa kali terlepas biawak tu..........
arini 2 ekor biawak berjaya dikorbankan....
harap2 biawak lain tu pikir2 16 ribu kali untuk datang berkunjung
heheheh
sekian
nampak gaye kematian ayam dah tak berlaku........
last 3 ari lepas.
induk ayam belanda mati.
hingga arini belum ada kematian yang dicatatkan...
tapi.........
heran gak sejak dua menjak ni.............
biawak bukan main meriah datang mengunjungi reban ayam opah..
puas dalam2 posa ni mengejar biawak...
kalau boleh dikari ok gak
heheheh
tp selepas beberapa kali terlepas biawak tu..........
arini 2 ekor biawak berjaya dikorbankan....
harap2 biawak lain tu pikir2 16 ribu kali untuk datang berkunjung
heheheh
sekian
Jumaat, 27 Ogos 2010
beberapa persoalan...........
ni nak mintak pendapat bloger2 & penternak otai atas beberapa persoalan yang timbul daripada pengalaman yang dah hambe rase...............
agak2nyer ler...............
1. brape lame virus ND @ virus-virus yang mampu membunuh ayam kg. secara besar2an ayam2 kg ori boleh bertahan kat kawasan reban selepas perumahnya tiada ?????
2. apa ler bahan yang terbaek & termurah yang boleh digunakan untuk pembasmian kuman dikawasan reban??????????
3. macamana polak ayam2 yang imun @ yang idup berbaki daripada serangan virus2 tu....
adakah ia pembawa virus kegenerasi seterusnya????
4. kalau ia pembawa.........ada ke obat2an yang boleh diberikan untuk menyembuhkannya???
sekian....
agak2nyer ler...............
1. brape lame virus ND @ virus-virus yang mampu membunuh ayam kg. secara besar2an ayam2 kg ori boleh bertahan kat kawasan reban selepas perumahnya tiada ?????
2. apa ler bahan yang terbaek & termurah yang boleh digunakan untuk pembasmian kuman dikawasan reban??????????
3. macamana polak ayam2 yang imun @ yang idup berbaki daripada serangan virus2 tu....
adakah ia pembawa virus kegenerasi seterusnya????
4. kalau ia pembawa.........ada ke obat2an yang boleh diberikan untuk menyembuhkannya???
sekian....
Langgan:
Catatan (Atom)

