Ahad, 22 Julai 2012

Jualan Ayam Kampung

Selamat berposa...........
nampak no gelojoh baru dua ari psa tapi dh nak jual lauk untuk raye...
heheheh.........
tapi almaklum ler...
ayam kg yg ori kan dah kire eksotik
heheheheh

jadi dicni..........


mari12x...................
ayam kampung nak dijual nih......
tak banyak tapi boleh laaaaaaaaaaaa.
wat hidangan hari raye...
Di Ayam Kg Opah......ayam kg kami, kami jamin ayam2nya berumur lebih dari 4 bulan untuk mencapai cukup umur untuk disembelih...
kita maklum la kannn
ayam kalau terlampau mude umurnya rasenye pn kureng ler............
kalau terlampau tuek polak dh serupa ayam pencen ( ayam telo pencen )....
jadi....
sendiri mau ingat ler.
sapo copek dapek......
tak banyak stok kami nih.

Rabu, 4 Julai 2012

masih belum selesai.....

baka bulu balik......generasi baru.
generasi2 yang lain...........
generasi ayam belanda .............


generasi arab masa hadapan................
generasi ke2 kecil arab masa hadapan

generasi..........



taska generasi ( brooder )
bilik penelur..............
telur ye banyak2.......
generasi OTAI...........
OTAI wo........
Ada ler belanda ckit2..........
penyambung GENERASI masa hadapan........
Perlu dikemas kini ..............
20 x 30 kaki bangunan kekal..........

PIntu OfiS AKO



suasana terkini di AKO......

Isnin, 25 Jun 2012

cuba...try agak-agak berhasil tak...?

alkishahnya......
selepas 4 taun lebe hamba berkecimpung dalam hobi bela-bela ayam.................
Jeng jeng ..............
akhirnya hari ini dan saat ini AKO akan berubah wajah.
Reban A shape di AKO telah dimusnahkan...
roboh abis ... punah!
xda baki langsung.
PUNCANYA bukan tak sesuai ... bUKan tak relevan dengan penternakan ayam kg ori
cume rase2 AKO nak try konsep baru lah konon2nya........
heheheh tak tau le konsep yg lebeh baek atau konsep bru jatuh berderuuup bawah reban heheheh...
ni tengah try usha2 la nih

alkisahnya...
AKO dengan impian menggunung.....
dgn angan angan meng awan ( heheh x brani nk sambung ejaan .... jadi makna lain lak )
.....
dalam pembinaan dua buah reban mega ( kononnya ler )
Dalam pembinaan dua bangunan bersaiz 30x20 dan berketinggian 12 kaki...
berserta konon2nya berkelengkapan opis....
yang mengandungi 3 buah mesin penetasan yang berkapasiti 1000, 850 dan 300 biji telur.
ntah ler samada pelaburan berbaloi2 ke tidak.......
skang ni dan saat ni tengah dalam proses membesarkan sejumlah anak2 ayam arab...
ada lah lebih kurang 500-700 ekor anak ayam sedang dala proses pembesaran....
leteh juge nak bagi makan anak2 ayam tu..
selama ni kecik2 halus dh dijual pada rakan ternak..

AKO buat masa ini sedang cuba membina satu generasi induk ayam kg ori BERbaKe ARAB...
W/bmanapUn penjualan anAK ayam masih tetap diteruskan cume minima sahajalh.
Jadi JGN bimBang anaK2 Ayam ada jEr....
kLau keNe gayE yg LiMiTED pn bOleh Terjual kalau aprouch kEne
StoK tetap ada..cume mInIma...
Jadi RaKn2 ternak KeNele tPn iNfo
cume hArapan AKO ler...dh OdEr bUat2 le amIk oDer tu...bukan pe letih AkO nak menolak Permintaan rAkan tErnak lain yG daTang ke AkO
Harap2 dipermudahkan ler urusan membesarkannya...........
dah lama asyik jual jer anak2 ayam.

bIla menTernak besokan anak aYam ni...........
bAru trase sAngat2 rupe2nyer aduYai mahalnyaaaaaaaaa dEdak..
hhuhu............
CrIte sElanjut makanan gAntian anak kita samBong kemudian ler
bERsambung.........................
sEkian Trima KaSiH

Ahad, 9 Oktober 2011

Angsa, Ayam mutiara dan Ayam Belanda Matang Hendak Dijual......

Ayam Kg. Opah mempunyai stok ayam belanda, mutiara dan angsa kelabu matang yang hendak dijual.....
Jadi bagi rakan ternak yang berhajat untuk memilikinya, jemput2 ler ke reban hamba...
Belanda, ayam mutiara dan angsa betina dah beberapa kali bertelur.
tak payah nak bela dari kecik....
susah kalau beli dari kecik nih...
silap2 beli dahh jantan atau betina semua...........haruuuuuu je.
lagi malang kalau beli2 mati polak..........adoi!
jadi bagi rakan-rakan ternak yang berhajat memiliki sekali lagi hamba jemput2 le datang ke reban hamba......
berikut beberapa gambar ternakan yang hendak dijual...........
gambar dalam bonet mpv hamba heheh....dalam perjalanan ke reban rakan ternak...



sape copek dia dapat.....

Ahad, 7 Ogos 2011

sambungan setengah langkah.....hehehe

                                         Inovasi.....heheh dulu tegak...skang roboh!
                                            telur di golekkan dengan " panel manual "diluar incubator...
                                          Pandangan lebih dekat incubator inovasi sendiri........
                                          yang bakul merah sebelah atas tu..........oleh kerana bekas telur untuk telur puyuh xda...terpaksa la gune bakul
                                         mampu memuatkan 1000 biji telur ayam kampung atau telur itik dan telur2                         lain                        heheh



                                          antara hasil yang telah dikeluarkan.......dah mula jual pun heheheh.
                                          berminat? insyaallah ada stok.
                                          antara anak ayam mutira
                                          anak ayam berumur sebulan di brooder sebulan.
                                          anak2 ayam mutiara diselamatkan dari ciuman pembeli untuk
                                          tujuan pembiakan
                                          Anak ayam berumur dah hampir untuk diturunkan ke reban tanah utuk
                                          pembesaran
                                         anak ayam pembesaran

                                         adalh ckit2 untuk stok hari raye yang bakal menjelang.......
                                         Unggas lain ( ayam belanda ) juga dalam pembiakan.........
                                          Penjaga reban ayam kg opah. ada enam ekor.
                                         stok raye lagi...............
                                          ayam kacuk untuk hari raye.....anak2 bising kate ayam kg liat!
                                          nah amik kau ayam kacuk.
                                         antara induk muda yang bakal mengganti induk otai............
                                         Induk2 otai..........
                                         Aaaaaaa ni yang terbaru....campuran dalam makanan ayam.........
                                         sumber protein dan kalsium ( kot )
                                          jeng2 ape ek ??????????????
                                          kepala bilis buangan........ada stok ckit.
                                          sapa yang berminat boleh le oder. sekilo seringgit dua puluh sen shj....
                                         disimpan dalam tong untuk mengelakkan serangan tikus.......



penghargaan kepada leftenan muda kamil..................
( hehehh ust.........blajo x tinggi ust ) slamat berjuang menghapus lanun2
heheheh

layannnnnnnnnnn..............layan diri.
sekian terima kasih

Selasa, 2 Ogos 2011

sikit maju kedepan.....

alhamdulillah.................
Ayam Kg. Opah maju setengah tapak lagi.......heheheh.nak cakap setapak mcm jauh sangat lak heheheh.
hasil daripada pengalaman beberapa lama menetaskan telur....hamba rasekan kadar penetasan telur di reban kami bertambah tinggi bila hamba kurang memegang telur2 yang ditetaskan.
Kadar jumlah pengutipan telur juga nampaknya bertambah tinggi.
Setiap dua hari,hamba dapat mengutip lebih 30 biji..............alhamdulillah.
Kalau sebelum2 ni anak2 ayam hamba tak sempat besarkan sekarang hamba dah ada peluang untuk membesarkan hasil penetasan yang dilakukan.....adala sikit2 stok untuk disembelih menjelang Aidil Fitri yang bakal mendatang.
Kadar kematian ketika membesarkan juga berkurangan....alhamdulillah sangat.
hasil pembelajaran melalui pengalaman kot di sampai tunjuk ajar otai2.....
esok hamba boleh paparkan beberapa gambar terkini setengah tapak yanag hamba katekan................
sekian............
ehh ehh lupa lak...........................
nak ucapkan selamat berpuasa kepada rakan ternak.
disini hamba juga nak cuba menghubungi en. Shaharudin penternak dari hulu langat.....
lamaaaaaaaaa x dengar berita...
mudah2an sehat2 selalu beliau......

Sabtu, 16 Julai 2011

Hujan la polak...........

Hujan.........
Rahmat tuuuuuuu.
Jangan merungut la polak...
seperti biasa penternak ayam kg.cuaca sebegini le yang kureng digemari...
lebih2 lagi kalau penternak ayam kg asli.
sebab apa????????
mcm hamba ni.........
hamba dah ternak ayam kg asli utk tahun yang ketiga.........
tapak di belakang rumah mak hamba itu lah yang menjadi port hamba memenuhi hobi hamba.
belom pernah sepanjang tiga tahun ini hamba berhenti untuk merehatkan tapak reban hamba tu.
bila dah tiga tahun tak berhenti macam ni dah tentu tanah tanih di dalam reban hamba tu dah penuh dah sebati dengan tahi ayam yang pelbagai........
dan sudah tentunya tanah tapak reban ayam hamba tu penuh bakteria....penuh dengan macam2 bakteria le
kira pakej bakteria le..............
jadiknya bila keadaan macam tu...ayam2 yang sentiasa mengais mencarik sesuap makan terdedah dengan pelbagai bakteria tu.

akibatnya time2 ujan mcm ni ayam selaluuuuuuuu je monyok.
kepalanya polak disorokkan dalam kepak..
tanda2 ayam tak sehat la tu..................
penin2............
aduyaiiiiiiiiiii..............

Jumaat, 24 Jun 2011

Anak Ayam Kg. Ori.......

lamaa dah tak hamba membloging........
lama x update.
Takda benda yang nak ditulis.
Perkembangan terkini setakat ni Alhamdulillah ayam kg opah bertambah maju.
Induk ayam pn dh bertambah2.
Bila ayam induk bertambah...........hasilnya banyak le hasil yang dikeluarkan.
jadi rakan-rakan ternak yang berminat untuk mendapatkan bekalan anak ayam kg asli










Induk kami asli ori dan berpejantan jantan arab...
bolehlaa datang ke reban kami..........
Insyaallah bekalan mampu mencapai 100 ekor sekurang-kurangnya.
harga bermula rm2.50 seekor.
almaklooooomla tarif letrik pn dh naek....dedak polak sentiasa naek tak reti2 turun,
so harga anak ayam kami naik 50 sen apabila umur bertambah seminggu.
bagi yang berminat dengan anak ayam mutiara pn kami mempunyai stok insyaallah..
harganya bermula dengan rm10.
bekalan kami ni bergantung dengan bekalan telo dari induk2 kami.
jadi kalau ayam2 kami bertelur banyak.adalah anak ayam banyak insyaalh...
sekian terima kaasih..

berikut antara anak-anak ayam hasilan dari ayam kg opah...
alamak..........
tersilap daa
gambar kat sebelah atas la polak