Ahad, 26 Ogos 2012

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin

agak terlewat sudah untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA....
tApi still boleh lagi kOt....




baka arab yang semakin membesar




hasil dari induk2 ini...






dedaunan...
kenyang........
 
ramai jantan la polak....
makan................
jantan hensem
sedap sangat keeee lapo sangat...????

rebut
lambat x dapat u....
                                                               menanti usia cukup untuk turun ke tanah...

Ahad, 22 Julai 2012

Jualan Ayam Kampung

Selamat berposa...........
nampak no gelojoh baru dua ari psa tapi dh nak jual lauk untuk raye...
heheheh.........
tapi almaklum ler...
ayam kg yg ori kan dah kire eksotik
heheheheh

jadi dicni..........


mari12x...................
ayam kampung nak dijual nih......
tak banyak tapi boleh laaaaaaaaaaaa.
wat hidangan hari raye...
Di Ayam Kg Opah......ayam kg kami, kami jamin ayam2nya berumur lebih dari 4 bulan untuk mencapai cukup umur untuk disembelih...
kita maklum la kannn
ayam kalau terlampau mude umurnya rasenye pn kureng ler............
kalau terlampau tuek polak dh serupa ayam pencen ( ayam telo pencen )....
jadi....
sendiri mau ingat ler.
sapo copek dapek......
tak banyak stok kami nih.

Rabu, 4 Julai 2012

masih belum selesai.....

baka bulu balik......generasi baru.
generasi2 yang lain...........
generasi ayam belanda .............


generasi arab masa hadapan................
generasi ke2 kecil arab masa hadapan

generasi..........



taska generasi ( brooder )
bilik penelur..............
telur ye banyak2.......
generasi OTAI...........
OTAI wo........
Ada ler belanda ckit2..........
penyambung GENERASI masa hadapan........
Perlu dikemas kini ..............
20 x 30 kaki bangunan kekal..........

PIntu OfiS AKO



suasana terkini di AKO......

Isnin, 25 Jun 2012

cuba...try agak-agak berhasil tak...?

alkishahnya......
selepas 4 taun lebe hamba berkecimpung dalam hobi bela-bela ayam.................
Jeng jeng ..............
akhirnya hari ini dan saat ini AKO akan berubah wajah.
Reban A shape di AKO telah dimusnahkan...
roboh abis ... punah!
xda baki langsung.
PUNCANYA bukan tak sesuai ... bUKan tak relevan dengan penternakan ayam kg ori
cume rase2 AKO nak try konsep baru lah konon2nya........
heheheh tak tau le konsep yg lebeh baek atau konsep bru jatuh berderuuup bawah reban heheheh...
ni tengah try usha2 la nih

alkisahnya...
AKO dengan impian menggunung.....
dgn angan angan meng awan ( heheh x brani nk sambung ejaan .... jadi makna lain lak )
.....
dalam pembinaan dua buah reban mega ( kononnya ler )
Dalam pembinaan dua bangunan bersaiz 30x20 dan berketinggian 12 kaki...
berserta konon2nya berkelengkapan opis....
yang mengandungi 3 buah mesin penetasan yang berkapasiti 1000, 850 dan 300 biji telur.
ntah ler samada pelaburan berbaloi2 ke tidak.......
skang ni dan saat ni tengah dalam proses membesarkan sejumlah anak2 ayam arab...
ada lah lebih kurang 500-700 ekor anak ayam sedang dala proses pembesaran....
leteh juge nak bagi makan anak2 ayam tu..
selama ni kecik2 halus dh dijual pada rakan ternak..

AKO buat masa ini sedang cuba membina satu generasi induk ayam kg ori BERbaKe ARAB...
W/bmanapUn penjualan anAK ayam masih tetap diteruskan cume minima sahajalh.
Jadi JGN bimBang anaK2 Ayam ada jEr....
kLau keNe gayE yg LiMiTED pn bOleh Terjual kalau aprouch kEne
StoK tetap ada..cume mInIma...
Jadi RaKn2 ternak KeNele tPn iNfo
cume hArapan AKO ler...dh OdEr bUat2 le amIk oDer tu...bukan pe letih AkO nak menolak Permintaan rAkan tErnak lain yG daTang ke AkO
Harap2 dipermudahkan ler urusan membesarkannya...........
dah lama asyik jual jer anak2 ayam.

bIla menTernak besokan anak aYam ni...........
bAru trase sAngat2 rupe2nyer aduYai mahalnyaaaaaaaaa dEdak..
hhuhu............
CrIte sElanjut makanan gAntian anak kita samBong kemudian ler
bERsambung.........................
sEkian Trima KaSiH

Ahad, 9 Oktober 2011

Angsa, Ayam mutiara dan Ayam Belanda Matang Hendak Dijual......

Ayam Kg. Opah mempunyai stok ayam belanda, mutiara dan angsa kelabu matang yang hendak dijual.....
Jadi bagi rakan ternak yang berhajat untuk memilikinya, jemput2 ler ke reban hamba...
Belanda, ayam mutiara dan angsa betina dah beberapa kali bertelur.
tak payah nak bela dari kecik....
susah kalau beli dari kecik nih...
silap2 beli dahh jantan atau betina semua...........haruuuuuu je.
lagi malang kalau beli2 mati polak..........adoi!
jadi bagi rakan-rakan ternak yang berhajat memiliki sekali lagi hamba jemput2 le datang ke reban hamba......
berikut beberapa gambar ternakan yang hendak dijual...........
gambar dalam bonet mpv hamba heheh....dalam perjalanan ke reban rakan ternak...



sape copek dia dapat.....

Ahad, 7 Ogos 2011

sambungan setengah langkah.....hehehe

                                         Inovasi.....heheh dulu tegak...skang roboh!
                                            telur di golekkan dengan " panel manual "diluar incubator...
                                          Pandangan lebih dekat incubator inovasi sendiri........
                                          yang bakul merah sebelah atas tu..........oleh kerana bekas telur untuk telur puyuh xda...terpaksa la gune bakul
                                         mampu memuatkan 1000 biji telur ayam kampung atau telur itik dan telur2                         lain                        heheh



                                          antara hasil yang telah dikeluarkan.......dah mula jual pun heheheh.
                                          berminat? insyaallah ada stok.
                                          antara anak ayam mutira
                                          anak ayam berumur sebulan di brooder sebulan.
                                          anak2 ayam mutiara diselamatkan dari ciuman pembeli untuk
                                          tujuan pembiakan
                                          Anak ayam berumur dah hampir untuk diturunkan ke reban tanah utuk
                                          pembesaran
                                         anak ayam pembesaran

                                         adalh ckit2 untuk stok hari raye yang bakal menjelang.......
                                         Unggas lain ( ayam belanda ) juga dalam pembiakan.........
                                          Penjaga reban ayam kg opah. ada enam ekor.
                                         stok raye lagi...............
                                          ayam kacuk untuk hari raye.....anak2 bising kate ayam kg liat!
                                          nah amik kau ayam kacuk.
                                         antara induk muda yang bakal mengganti induk otai............
                                         Induk2 otai..........
                                         Aaaaaaa ni yang terbaru....campuran dalam makanan ayam.........
                                         sumber protein dan kalsium ( kot )
                                          jeng2 ape ek ??????????????
                                          kepala bilis buangan........ada stok ckit.
                                          sapa yang berminat boleh le oder. sekilo seringgit dua puluh sen shj....
                                         disimpan dalam tong untuk mengelakkan serangan tikus.......



penghargaan kepada leftenan muda kamil..................
( hehehh ust.........blajo x tinggi ust ) slamat berjuang menghapus lanun2
heheheh

layannnnnnnnnnn..............layan diri.
sekian terima kasih