Sabtu, 30 Januari 2010

bermula HOBI...........

Sejarah bela2 ni pada awalnya memang untuk hobi jer.........
Dulu mula2 bela ikan tilapia. Bela suka2 depan umah. Buat kolam simen ala2 lanskap.. beli anak ikan tilapia kat kedai akuarium. Nak jadik crite……..ikan2 tu membiak2. smpai 1 pringkat boleh bagi kat orang ikan2 tu. Ada akak tu sampai mengidam nak makan ikan yang gua bela. Dia pilih yang paling beso lak tu. ADUS!!! Tp org mengidam ape kan daye. Bagi jer ler... Gua nak makan??? Sorry gua ni kalau dh bela2 ni mmg x sampai ati punya nak makan polak. Time tu tengah blajar lagi… last2 kolam tu kene timbus untuk projek pembesaran umah mak gua………….slamat semua ikan tu dgn kolam2nya skali……..sayu gak bila blik dari hostel tengok ikan dgn kolam2nya skli slesai…………….. tp crite tu 15 taun dlu tuuu.
Bila dah kawin………. Timbul blk giler nak bela2 ni. Mula2 bela kucing siam…nama boboi. Pemalu tapi bila malam main gila polak………. Bergadoh2 dgn kucing2 liar.. tak reti ler nak dok umah bila malam. Last2 bergaduh dgn otai kucing terbiar dan terjangkit polak penyakit yang marabahaya. Veterinar ckp “ dah x boleh baek dah. Kalau bela boleh berjangkit kat manusia…….. so nak dipendekkan citer, tepakse ler dimatikan. Syu gak. Menangis org umah dua tiga minggu bila citer sal kucing. Ada gak pas tu bisek2 kat org umah kalau2 nak bela kucing balek, tp bila sebut kucing jer……… dia sayu semacam. Tak sampai ati la polak bila tengok mcm tu…
Last2 dek kerana minat bela2 ni membuak2 dan menggiler tak terkawal2 lg, last2 trpk nak bela ayam kampong….. maka jadik ler gua pembela ayam kampong. Blajar x tinggi, layak bela ayam jer lerr………………

Tiada ulasan:

Catat Ulasan