Jumaat, 5 Februari 2010

Sekadar Catatan..........

bukan nak menakotkan...........bukan nak menggerunkan individu yang mula2 rase nak menternak ayam kampong. Ni gua cakap atas pengalaman gua jer.
Gua mase mule2 belajar menternak ayam kampung ni, serba serbi tak tau teknik nak bela ayam. Kalau ikut perkiraan gua. alaaaaaaa bela ayam kampung pebendala susahnya. Mak bapak gua dlu bela ayam kampung main lepas jerrrrrr. Membiak2 gak.......... sampai berjual2 gak.....

Rupe2nye bila kita menternak dalam jumlah yang agak besar mcm2 kerenahnya rupenye....
dengan penyakit batoknya laa, dengan ayam tetiba mati ler. dengan ayam nampak ok jer, makan berselera tapi badan makin lama makin rengan dan last2 mati bila ayam tu tinggal tulang and mcm2 lagi karenahnya ler. Ada skali tu ayam gua mati 7 ekor ayam dalam satu malam. Yang misterinya body ayam semua ok... bulu tak tertanggal walau secarik pon.... yg ilang kepalanya. ayam tu bergelimpangan mati tanpa kepala... terpaksa gak gua menCSI.......tp sampai skang misteri tu tetap jadi misteri.

Kesimpulannya nak membela2 ni kene gak test drive dlu... Bela ckit2 dlu. jgn tamak haloba terus bela sampai beribu2 lemon. BERUK AKIBATNYA.....heheheh. Memang ler kalau ikut nafsu pebendaaaaaa la bela ckit2. Penat letih sama jer kalau bela ckit dgn banyak. Kena gak tiap ari jengok reban... tapi sebenarnya kalau kita nak mentest drive kene kuantiti kecik dlu. kalau rugi tak le rugi peringkat gaban... bolehle bile dah handal bela pulak dalam kuantiti yang besar...

1 ulasan:

  1. ayam mati hilang kepala ni sebab pemangsa.macam musang.kalo orang kat tempat saya panggil "mangga perahu".x tau la tempat laen panggil ape.

    BalasPadam