Ahad, 7 Februari 2010

Menjaga Anak Ayam " YATIM PIATU "

Gua ni kira dalam proses pembelajaran gak... Setiap pengalaman yang dikutip setiap hari merupakan pembelajaran yang amat berguna.
Menjaga anak ayam yatim piatu " anak ayam incubator " sebenarnya agak mudah kalau kita tau caranya.... cara penjagaan anak ayam ni pun gua ikut cara Citypull. tapi gua mody la ckit ikut kelengkapan yang gua ada jer. Kalau ikut pengalaman gua cara yang paling SEMPOI cara nak membesarkan anak2 ayam ni ialah dengan meletakkan anak ayam dalam bekas air ( tong faber glas yang kita slalu gune untuk isi air tu )
Dalamnya kita letakkan habuk kayu. Selain taik2nya tak melekat pada bekas yang kita gune ia juga memberi sedikit kehangatan kat anak2 ayam tu. Anak2 ayam tu polak jgn le bubuh sampai sendat sgt.. kira sempoi2 le. Diaekot tu nak gak slesa...
Untuk anak2 ayam yang baru kita pisahkan dari ibunya atau yatim piatu tu gua letak le lampu 5 watt.. sempoi! jangan lupe jugak sediakan ler air minuman. Makanan lak gua letakkan dalam dulang kecik. Kalau ikut pengalaman gua bila kita letakkan makanannya dalam bekas yang leper macam dulang tu, anak2 ayam tu belajar mengais makanannya sendiri.Insyaallah anak ayam tu sehat ceria.
Anak2 ayam tu gua bela dalam bekas tu sampai le umur sebulan... pas sbln tu polak gua letakkan anak2 ayam ni dalam reban. Ingat jgn bagi anak2 ayam ni pijak tanah dlu. Blum boleh tuuuuu.... kalau kita lepaskan atas tanah kalau ikut pengalaman gua... anak ayam byk yang sakit selsema, batuk dan taik melekat pada bontot....
Sekian...

1 ulasan:

  1. makasih atas sharing teknik membesarkan anak ayam kampungnya, sangat berguna bagi kami yang masih tahap belajar

    BalasPadam