Isnin, 7 Oktober 2013

aduhai....

asalamualaikum sahabat dan rakan2 ternak...waduh lama sungguh tak menulis.ntah mcm tak cukup mase jee 24 jam sehari.( sebenonya kegagalan menguruskan masa je )

Untuk beberapa bulan ni alhamdulillah banyak perkara yang menarik berlaku dalam arena pembelaan ayam kampung nih..khususnya AKO lah....

1. Cuaca panas memudahkan proses pemeliharaan ayam kampung seperti hamba ni.
 Satu perkara yang penting dalam proses membesarkan anak ayam ialah keadaan kawasan brooder @ kawasan reban yang kering. Kawasan yang kering dapat mengelakkan banyak penyakit yang berpunca daripada tanah...Nak rawat tanah hari ke hari mcm x cukup time jee. Ni amalan di AKO le...kalau dapat pastikan kawasan reban @ brooder kering insya Allah ayam2 kita akan sehat walau kekadang kekotorannya...amonianya dah tahap gaban....

2. Induk semakin bertambah.
 Alhamdulillah sejak tekun membesarkan anak ayam sendiri&elakkan ambil induk matang luar nampaknya pelbagai penyakit dapat dielakkan. Duluuu zaman terlalu ghairah...asal peraeh ayam datang bawak induk jeee...terus zassss...akibatnya banyak kali jugak la AKO kerugian berbelas2 k...hehehe adatla orang tamakkk semua nak short cut...HAMBEK KAU ! hikhikhik

3. Hasil pengeluaran bertambah.
 Alhamdulillah pengeluaran anak ayam semakin baik..kalau ikut purata sebulan adaa laa seminggu dapat kuarkan anak ayam 300 ekor..lega la jugak. Lepasla kos makanan...kos elektrik...kos buruh...kos manes2 untuk mak abah hihihi. Jadilahhh.Dulu niat awalnya bela ayam kan nak nyambel2 tengok orang tue..jadi bila dah ada rezki lebih bagilh manes2 ckit kat abah mak...

4. Akaun FB dah beroperasi.
 Untuk makluman rakan2...skang hambe dah semakin rajin layan FB. hikhik! senang gak laa nak berhubung dengan rakan2.Untuk makluman rakan2 FB hambe  ajin opah farm..hihik!ntah farm mana ntah.bela ayam blakang umah ckit2 buh nama farm...sogannnn jeee

5. Penubuhan Kelab penternak ayam kampung..
 Ni kira the best laa...sejak hamba dah main ayam ni dah masuk tahun ke 8...dah brape kali je rakan2 ajak buat persatuan..tapi akhirrrrnya tertubuh jualh kelab ni. Memang sronok rasenya. Mudah berhubung dengan rakan ternak bila ada kelab/persatuan. Tapi maaf le rakan2 ternak yee..tak dapat nak menyahut permintaan suh jadi org yg bertanggungjawab..bukan tak sudii....cume belum mampu lagi memikul beban/tanggungjwab. Takut sok tak terlaksana t/jawab kat sana suk ditnyaa...
harapan sebagai org tue mcm hamba ni lee...dalam persatuan tu jangan le mengharap sangat bantuan atau sokongan...tanam kat ati tu ape yang boleh disumbangkan supaya kelab/persatuan pemeliharaan ayam kg tu kukuh...Hambe sokong mana2 je yang baek. Boleh hamba tolong...insya Allah hamba tolong. Itu jelah kemampuan hamba setakat ni lee..Masa depan tak tau leee...

6. heheh...pe lagi nak merapu yee...
mcm ni la kira siaran ulangan lah...
FB hamba : ajin opah farm.
Wassap hamba no nya : 0105136976...
bukannya hamba hebat sgt...
cume hamba sekadar nak membantu...
kalau x membantu kita boleh share masalah....
hamba pn boleh blajar sesuatu...
orang muda skang ni pn bnyak ilmunya...
banyak petua2 yang hamba tak pernah dengar...

7. Last....marilh bela ayam kg...
niatkan bela untuk makan sendiri..mkan anak2 isteri
makan keluarga....
bebas dari ubat2an woo..
slalu terpikir budaya jahiliah hamba dulu lee...nak buat rendang ayam kg xda..
beli ayam pencen....
agak2nya sepanjang ayam tu hidup dah brape banyakkla ubat2an yang dah ada dalam body ayam tuu
bila dah pencen...kita pulak makan....
murahhhh....
liat mcm ayam kg...
buat rendang besss...tak hancur...
tp hamba lupe...ayam tu dah bedal ubat brape kilo la sepanjang dia hidup...
jahiliahnya hambee....ada kawasan nak bela ayam kg tapi.....
awal2 lagi serender dengan cabaran pemangsa
cabaran berak merata2...
cabaran penyakit ayam...
tak sedo yg hamba makan ayam pencen apaaaaaa la polak penyakit yang bakal hamba tanggung...
sekian

mari makan ayam kg.....adiosssssssss


2 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam